Diane Leblond

diane academic photoDépartement/Department: Anglais/English
Grade/Position: Enseignant-chercheur
Title: Maître de conférences / Assistant Professor

Bureau/Office: B 125
Adresse: Université de Lorraine, site de Metz. UFR Arts, Lettres et Langues, Île du Saulcy. 57045 Metz – Cedex 1. France.
Téléphone/Phone: +33 (0)3 72 74 76 67
Email: diane.leblond@univ-lorraine.fr

Web:

Diplômes/Degrees :

* 2011-2016 Doctorat études anglophones (Littérature et culture visuelle britanniques contemporaines) / PhD in Anglophone studies (Contemporary British Literature and Visual Culture).

Université Paris Diderot (Sorbonne Paris Cité) / LARCA UMR 8225

Thesis under the supervision of Pr Catherine Bernard: Optiques de la fiction : pour une analyse des dispositifs visuels de quatre romans britanniques contemporains / Optics of Fiction: Analysing Visual Dispositives in Four Contemporary British Novels  – Time’s Arrow by Martin Amis, Gut Symmetries by Jeanette Winterson, Cloud Atlas by David Mitchell, Clear by Nicola Barker.

* 2010 Master 2 en études anglophones / MA in English (2nd year)

Ecole Normale Supérieure (Lyon) and University Paris Diderot (Sorbonne Paris Cité). Thesis under the supervision of Pr Catherine Bernard.

* Agrégation d’anglais, rang 2. / National competitive exam, ranked 2nd, 2008.

* 2007 Master 1 en études anglophones / MA in English (1st year)

Ecole Normale Supérieure (Lyon)

Thesis: Reading Crave and 4.48 Psychosis: Theatre According to Sarah Kane, under the supervision of Pr Elisabeth Angel-Perez, Sorbonne University.

* 2006 Licence en études anglophones / BA in English

Ecole Normale Supérieure Lettres et Sciences Humaines (Lyon) & University Jean Moulin (Lyon 3). Élève à l’ENS de Lyon / Student of the Ecole Normale Supérieure in Lyon, 2005-2011.

Domaines de recherche/Research Interests :

Littérature britannique contemporaine, Médias audiovisuels contemporains, Culture visuelle / British contemporary fiction, Contemporary audiovisual media, Visual culture

Intermédialité, Text/Image, Interdisciplinarité, Discipline(s), Contemporanéité / Intermediality, Image/Text, Interdisciplinarity, Discipline(s), Contemporaneity

Epistémologie et histoire de l’optique, politique du voir, phénoménologie du regard, pragmatique de la lecture, économie de l’attention, expériences non-standard du voir / Epistemology and history of optics, politics of seeing, phenomenology of looking, pragmatics of reading, attention economy, atypical experiences of seeing

 

Projets en cours/Current Projects :

Ma thèse proposait un état des lieux de la représentation visuelle telle qu’elle apparaît dans la fiction britannique contemporaine. Je m’y suis notamment attachée à montrer comment les écritures contemporaines se confrontent à des représentations conflictuelles du voir et des médias visuels – omniprésents, et centraux pour notre compréhension de ce qu’est le savoir, mais aussi présentés comme une menace par un discours théorique dont l’histoire remonte à l’Antiquité. Dans la lignée de ce travail, ma recherche actuelle continue de s’intéresser à l’interface entre culture visuelle et littérature, et aux enjeux épistémiques, éthiques et politiques du partage du sensible, tels qu’ils se manifestent dans les écritures littéraires et audio-visuelles contemporaines. Je m’attache en particulier à explorer des expériences non-standard, ‘anormales’ du voir, et des phénoménologies atypiques du regard. Dans ce cadre j’ai notamment commencé à examiner les enjeux que présentent pour la culture visuelle contemporaine les représentations de la cécité et de la déficience visuelle.

My PhD consisted in an exploration of visual culture through its representations within British contemporary fiction. In it I aimed to show how contemporary writing grapples with conflicting perceptions of vision and visual media in the context of the ‘visual turn’ – reflecting as it does the omnipresence and influence of visuality within contemporary culture, but also the anxiety that has pervaded theoretical accounts of it since Ancient times. Building on that original analysis of visual dispositives in four British novels, I have kept exploring the  interfact of visual culture and literature, and the epistemics, ethics and politics involved in the distribution of the sensible, as manifested in contemporary writing and audio-visual media. I am particularly interested in non-standard experiences of seeing, and atypical phenomenologies of looking, for the ways in which they question how we inhabit shared visual spaces. Part of my current research focuses on how representations of visual impairment and blindness, in contemporary writing and audio-visual media, resonate with and challenge our understanding of visual culture.

Articles publiés dans des revues à comité de lecture / Articles in peer-reviewed journals

(2019) “Visual pragmatics of intertextuality: ghosts from Wonderland in Jeanette Winterson’s Gut Symmetries (1997)”, Textual Practice. DOI: 10.1080/0950236X.2019.1580212

(2018) Landscape Shaped by Blindness. Touching the Rock (1990) and Notes on Blindness (2016): Towards an Ec(h)ology of Vision », Études britanniques contemporaines, 55. URL : http://journals.openedition.org/ebc/4726 ; DOI : 10.4000/ebc.4726

(2013). Martin Amis and ‘the Nature of the Offence’: from Expressions of Outrage to the Experience of Scandal », Études britanniques contemporaines, 45. URL : http://journals.openedition.org/ebc/603 ; DOI : 10.4000/ebc.603

(2013) Clear, de Nicola Barker : ‘A Transparent Novel’ ?, Études britanniques contemporaines, 44. URL : http://journals.openedition.org/ebc/500 ; DOI : 10.4000/ebc.500

Chapitres d’ouvrages / Chapters

A paraître. “Ways of Seeing Animals: Documenting and Imag(in)ing the Other within the Digital Turn,” in New Objects of Visibility, eds. Catherine Bernard, Clémence Folléa, Juliette Mélia.

Articles publiés dans des actes / Articles in conference proceedings

(2014) « Perception compromise, perspicacité perdue : nécessité de la fiction dans The Insult de Rupert Thomson », in Françoise Buisson, Christelle Lacassain-Lagoin and Florence Marie, eds., Perception, Perspective, Perspicacité, Paris, Lharmattan, p. 225-240.

(2014) “Two novels inbetween: There But For The (2011) and Artful (2013), by Ali Smith”, in Catherine Bernard, Jean-Michel Ganteau, Vanessa Guignery, et Diane Leblond, « Recent British Fiction », Études britanniques contemporaines, 47. URL : http://journals.openedition.org/ebc/1992

(2013) « La lettre et l’espace: From A to X, de John Berger », Travaux en cours n°9, « Spatialités », Paris : Université Paris Diderot.

Thèse / PhD Thesis

(2016). Optiques de la fiction. Pour une analyse des dispositifs visuels de quatre romans britanniques contemporains : Time’s arrow de Martin Amis, Gut Symmetries de Jeanette Winterson, Cloud Atlas de David Mitchell, Clear de Nicola Barker. Université Sorbonne Paris Cité. Under the supervision of Pr. Catherine Bernard. URL: https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-01814246

 

Communications récentes dans colloques internationaux / Recent participation in international conferences

(2018). “‘Cognition is beautiful’: Touching the Rock and Notes on Blindness, from Synaesthetic Reconfigurations to Aesthetic Impropriety.” Invitation to the international conference “‘The eye of man hath not heard, the ear of man hath not seen’: Synaesthetic Border Crossings,” organised by PRISMES at Sorbonne Nouvelle University (Sorbonne Paris Cité).

(2017). “Landscape shaped by blindness: Touching the Rock (1990) and Notes on Blindness (2016), towards an ec(h)ology of vision”. “Landscape/Cityscape: Writing/Painting/Imagining Situational Identity in British Literature and Visual Arts (18th – 21st centuries)”, an international conference organised by SEAC & SAIT (Société angliciste Arts, Images et Textes), Senate House, London.

(2015). “Optics and sciences of light in contemporary fiction: knowledge, power, and imagination across disciplines”. Annual international conference, British Society for Literature and Science, University of Liverpool.

Communications récentes en colloques, séminaires, journée d’études / Recent participation in conferences, symposiums and seminars.

(2019). “Distant Voices, Quiet Passions: Readers and Spectators at Work,” one-day symposium on Voice and Silence in Literature and the Arts, IDEA/Lorraine University (Nancy, France).

(2018). “Real Life Batmen? When a blind man’s landscapes redefine what we call ‘seeing’,” MCR/SCR research Seminar at Gonville & Caius College, Cambridge University.

(2017). « Pages à tourner, pages à regarder. Lisibilités et visibilités impropres du chapitre dans Cloud Atlas » Séminaire of the ANR project “Chapitres”, Sorbonne Nouvelle University.

(2017). “The Optics of Fiction: Analysing Visual Dispositives in Contemporary British Novels”, ‘Lunchtime’ research seminar, Wolfson College, Cambridge University.

(2017). “Ways of Seeing Animals: Documenting and Imag(in)ing Otherness within the Digital Turn”. ‘Imaginaires Contemporains’ seminar, LARCA UMR 8225, Paris Diderot University.